Pascal Losekoot winnaar BSV-beker 2018-2019

Pascal Losekoot is op vrijdagavond 14 juni 2019 winnaar geworden van de interne beker van de Baarnse Schaakvereniging 2018-2019 door met de zwarte stukken Henri Spijkerman te verslaan. Losekoot won deze zeer gewilde beker al eerder in 2000 en 2014 en mag zich nu drievoudig bekerkampioen noemen.

Ondanks het grote ratingverschil van maar liefst 400 elopunten tussen Spijkerman en Losekoot nam de laatste het treffen zeer serieus. Hij bestudeerde alle serieuze schaakpartijen van Spijkerman en met name de vier die deze wist te winnen. Spijkerman probeerde Losekoot te verrassen door voor de tweede maal in zijn leven 1.e4 te spelen, hetgeen tot een Siciliaanse partij voerde. Vaak leidt deze opening tot een spannend treffen, maar Spijkerman wist op zijn bekende labbekakkerige en slappe wijze de stelling al snel te vervlakken tot een puur passieve positie. Toen hij ook nog eens een venijnige tussenzet van Losekoot overzag die kwaliteits- en pionverlies tot gevolg had, was het duidelijk dat de beker Losekoot niet meer kon ontglippen. Spijkerman speelde nog enige zetten voor de bühne, maar zag daar uiteindelijk het belachelijke van in en legde het hoofd in de schoot.