Intern, Uitgelicht, Volwassenen

Nieuwkomers zetten schaaktop op scherp

Twee nieuwe leden meldden zich onlangs bij de Baarnse Schaakvereniging. Ashley Krishnasing – al eerder lange tijd lid – meldde zich vorige week al nadrukkelijk met een winstpartij op de nummer 2 van de ranglijst. Yehuda Pelter nam het afgelopen vrijdag in zijn eerste partij ook tegen diezelfde nummer 2 op.

Koploper David Knight en ‘nieuwkomer’ Ashley Krishnasing speelden een zeer spannende partij in de Stonewall Defence. Een Dameoffer van Krishnasing leek verkeerd uit te pakken, maar na analyse bleek dat wel correct. Alleen was de juiste voortzetting heel moeilijk te vinden. Ondanks enkele verkeerde zetten van Knight bleek uiteindelijk pas in de tijdnoodfase een incorrecte torenzet van Krishnasing diens verlies in te luiden.

De nieuwkomers (rechts) in actie

Yehuda Pelter is pas lid van de Baarnse Schaakvereniging, maar heeft al de nodige schaakervaring. Tijdens het op 18 februari gehouden Jan Overbeektoernooi liet hij al blijken een sterke schaker te zijn. Zijn eerste partij in de interne competitie mocht Ed Duister dit als eerste ervaren. Het werd een vanuit de opening gelijk opgaande strijd, maar Pelter voerde een plan uit waartegen Duister uiteindelijk niet de juiste verdediging kon vinden.
In de partij tussen Rien van Brummelen en Henri Spijkerman raakte wit (Van Brummelen) al snel in de problemen met pionverlies als gevolg. Er volgde een lange laveerfase waarin Spijkerman vergeefs probeerde de genadeklap uit te delen. Uiteindelijk werd afgewikkeld naar een pionneneindspel dat Van Brummelen knap remise wist te houden. Wel stijgt Spijkerman door dit resultaat, en door de harde confrontatie van Duister met de nieuwkomers, naar de tweede plaats in het klassement.
Rien van Brummelen overzag het goed.

Jan Timmerman nam met zwart al vroeg in de wedstrijd het initiatief met een sterk centrum, en iets later met het neutraliseren van de witte loper van Erik van Lier op de Dameflank. Vervolgens kwam Timmerman 2 lopers voor te staan. Van Lier hoopte nog op enkele tactische trucjes, maar Timmerman trapte hier niet in en maakte het vakkundig af.

Snelle pionnen
Rob Boss en Mario Lambrechts vochten een spannend duel uit. Lambrechts posteerde al snel een loper op f5 om na 17 zetten al een dreigende vrijpion op de 3e rij te hebben. Boss zette zijn stukken zo secuur neer, dat hij die vrijpion kon tegenhouden en tegelijkertijd een mataanval voorbereidde op zwarts Koning. Mede door tijdgebrek kon Lambrechts de juiste zetten niet vinden, waardoor mat niet meer te voorkomen was.
In voetbaltermen zou je kunnen zeggen, dat de eerste helft van de partij tussen Christian Krijnen en Thur Breukers voor wit (Krijnen) was, en de tweede helft voor Breukers. Maar aan het eind van beide helften maakte de bovenliggende speler een fout, waardoor het voordeel verwaterde. Remise werd als een rechtvaardige uitslag gezien.
Henk Meeuwissen en Ton Koekkoek speelden een driepaardenopening. Meeuwissen kwam daar beduidend beter uit en zette stevig druk op Koekkoeks Koningsstelling. Tot verdedigen gedwongen, verzette Koekkoek zich lang goed, maar een dubbele torenaanval werd hem uiteindelijk noodlottig. Meeuwissen maakte het bekwaam af.

Henk Meeuwissen (r) keurig naar winst.

Johan Vermulst trok al snel met 2 pionnen diep de zwarte stelling van Rogier Burger binnen. Laatstgenoemde kreeg echter het initiatief, omdat Vermulst zijn stukken niet voldoende had ontwikkeld. Vermulst creëerde vervolgens toch weer dreiging op de zwarte stelling, maar reageerde niet correct op een mataanval van Burger. Die mataanval kon Vermulst nog tegenhouden, maar wel liet hij zijn Dame in staan. Dat had niet gehoeven. Weer winst voor Burger.
Rogier Burger(r) goed in vorm.

foto’s: Ton Koekkoek en Henri Spijkerman

Alle uitslagen ronde 21: