Nieuwe leider: Losekoot verslaat Lensink

Na ronde 22 heeft Pascal Losekoot de leiding overgenomen van Daan Lensink. Losekoot won het onderlinge duel en heeft nu een kleine voorsprong. Jan Overbeek was vrijdag niet aanwezig en lijkt voorlopig afgehaakt in de titelrace. Ashley Krishnasing bereikte de halve finale van de bekercompetitie door Henri Spijkerman te verslaan en stijgt bovendien met stip naar de vierde plaats op de ranglijst. Zoals het koplopers betaamt, speelden Lensink en Losekoot de langste partij van de avond. Lensink leek wel goed van start te gaan en maakte het Losekoot lastig. Deze kwam gedrongen te staan, en daar houdt hij niet van. Toch wist Losekoot zich te bevrijden en een pionneneindspel te bereiken waarin zijn koning actiever mee kon doen dan de vijandige koning. Lensink ging tot het uiterste, maar moest uiteindelijk wel zijn meerdere erkennen in de nieuwe leider.

Seconden
Het was juist in de eindfase dat Marco Meijer de stelling weggaf tegen Arthur Vlug. Met nog slechts enkele seconden op de klok overzag Meijer dat hij een toren had moeten dekken om het stuk niet te verliezen. Door het verlies zakt Meijer naar plaats zeven, nog net voor Vlug, die het rijtje spelers sluit die voor de derde plaats lijken te spelen. Van die spelers deden Krishnasing en Duister de beste zaken. Spijkerman maakte het Krishnasing behoorlijk lastig, maar ook in de vorige bekerronde had deze laten zien zich niet zomaar gewonnen te geven. En ook nu trok Krishnasing de winst naar zich toe, waardoor hij doorgaat naar de halve finale van de beker en klimt naar de vierde plaats in het klassement. Ed Duister trof in Ger Oldekamp een tegenstander die veel lager op de ranglijst staat. Dat verschil liet zich ook op het bord gelden.

Top tien
Achter de eerste acht spelers is er een tweede groep van acht spelers dat nog goede kans maakt op een klassering bij de eerste tien. In de afgelopen weken vonden we daar al Boss, Koekkoek, Raudenbusch en Spijkerman. Nu worden de plaatsen negen en tien ingenomen door Thijs Michels en Kasper Wiegers. Michels is bezig aan een goed seizoen en maakte vrijdag al snel korte metten met Henk Meeuwissen. Wiegers versloeg in een leuke aanvalspartij concurrent Werner Raudenbusch.

Boss, Koekkoek, Van Klingeren en De Vries kwamen vrijdag uit voor het Baarnse Viertal dat met 1-3 verloor van Barneveld. Peter Vegter hoopte tegen Johan Vermulst met remise weg te komen. Vermulst speelde echter door en wist het eindspel na lang manoeuvreren te winnen. Erik van Lier wist in een korte partij te winnen van Conrad Keijzer en is zijn tegenstander daardoor gepasseerd op de ranglijst.

Uitslagen van de [[RONDE]]e ronde

8. 	Vlug    	577
9. 	Michels 	472
10. 	Wiegers 	454