Intern, Uitgelicht, Volwassenen

Goede Schaakdag

Ook op Goede Vrijdag speelden de schakers van de Baarnse Schaakvereniging trouw hun spelletje. Negen partijen werden gespeeld in ronde 25 van de interne competitie. Koploper Ashley Krishnasing wist Pascal Losekoot op remise te houden en nieuwkomer André van der Braak maakte meteen indruk.

De topper tussen regerend clubkampioen Pascal Losekoot en de huidige kampioenskandidaat Ashley Krishnasing eindigde na een boeiende partij in remise. Met nog 11 ronden te gaan, lijkt Krishnasing een riante voorsprong te hebben op zijn concurrenten. Yme Brantjes wist vakkundig een door Ed Duister geofferde pion beter uit te buiten dan zijn tegenstander en wist daardoor de tweede plaats van Losekoot weer over te nemen. Martijn Kruiswijk speelde vrij agressief tegen Kasper Wiegers, maar die bleef rustig en zag tot zijn genoegen dat al die agressie ook tot stukverlies van zijn tegenstander leidde.
Conrad Keijzer wist Thur Breukers knap op remise te houden. Mario Lambrechts en Rob Boss speelden een spannende, lang gelijk opgaande partij. In het pionneneindspel was Boss net iets slimmer. Werner Raudenbusch en Ton Koekkoek speelden ook een boeiende partij. In een toreneindspel gaven de twee eerder door Raudenbusch gewonnen pionnen de doorslag.

Vers bloed
André van der Braak kwam langs om te kijken of hij misschien lid kon worden van de schaakvereniging en kon gelijk een partijtje spelen, omdat er iemand verhinderd bleek. Henk Willemsen trof in nieuwkomer Van der Braak een verrassend sterke thuisschaker, die de regeltjes wel leek te beheersen. Vooral veel geduld en de paarden op de juiste plekken zetten, paste Van der Braak goed toe. Toen Willemsen een foutje maakte, werd dat het teken voor de eerste winstpartij van Van der Braak. Met laatstgenoemde zijn er dit seizoen ook al enkele andere nieuwe seniorleden (Khalioullina en Kok) bij gekomen en al dat verse bloed geeft een gezonde uitstraling voor de Baarnse schaakwereld.
Oud gediende Reinier Schaap is nog niet op zijn oude niveau terug, want tegen Walter Schram was hij na 20 zetten al twee stukken kwijtgeraakt. Hij speelde nog dapper en strijdbaar door, maar uiteindelijk was de overmacht te groot en Schram zette hem mat. Het seizoen was voor Johan Vermulst nog maar matig verlopen, maar er is nu sprake van een ommekeer. Tegen Izaäk Schipper boekte Vermulst al zijn derde overwinning in successie.

Alle uitslagen ronde 25:
Losekoot – Krishnasing		remise
Duister – Brantjes		0−1
Kruiswijk – Wiegers		0−1
Keijzer – Breukers		remise
Lambrechts – Boss		0−1
Raudenbusch – Koekkoek	        1−0
Van der Braak – Willemsen	1−0
Schaap – Schram		        0−1
Vermulst – Schipper		1−0

Komende week is er veel competitieschaak. Baarn 1 speelt op donderdag in Hilversum tegen HSG 3, Baarn 2 op vrijdag uit tegen koploper Laren 1. Op diezelfde vrijdag speelt het Baarnse viertal thuis ook tegen de koploper: De Pion-Voga uit Hilversum; dan wordt ook ronde 26 van de interne competitie gespeeld in het Rode Kruisgebouw, Burgemeester Penstraat 6 in Baarn.

1 comment

1. Goed verslag Ton en fijn dat we vers bloed in de vereniging hebben 🙂