Gepiep en gemor in schaaktempel

De derde en laatste cyclus van het seizoen 2006-2007 van de Baarnse Schaakvereniging is vrijdag gestart. Veel remises, een externe wedstrijd en oude klokken leidden tot enig ongerief.Het was vrijdag weer gezellig druk in Het Brandpunt, schaaktempel van Baarn. Het eerste achttal speelde een – niet erg succesvolle – externe competitiewedstrijd. En voor de eerste ronde van de derde cyclus van interne competitie schoven ook nog eens 24 schakers aan. Voor de in totaal 20 te spelen partijen bleek de Baarnse Schaakvereniging niet over voldoende digitale schaakklokken te beschikken. Dus moest er bij enkele interne competitiepartijen een beroep gedaan worden op ouderwetse houten klokken. Dat ging niet geheel ongemerkt. In de spannende partij tussen Rien van Brummelen en Bert van Brummelen leidde dat tot enige irritatie omdat hun schaakklok al snel dienst weigerde. Een vervangend exemplaar was er gelukkig wel, maar daarvan moest het uurwerk nog worden opgewonden. Hun strijd kon verder ongestoord doorgaan en Van Klingeren behaalde een keurige overwinning. Aan het bord naast genoemde spelers stond ook een ouderwetse schaakklok. Het uurwerk daarvan liep uitstekend, maar verre van gesmeerd. Zo kon bijna de hele zaal horen wanneer Ton Koekkoek een zet deed. Bij het indrukken van de schaakklok klonk namelijk telkens een indringend gepiep. En in een zaal waar het overwegend stil is, klinkt dat beduidend harder dan de bekende vallende speld. Dat was overigens niet het enige waar Koekkoeks tegenstander Thijs Michels last van had. Toen de externe competitiewedstrijd was afgelopen, werd dat meteen gevolgd door nogal respectloos hardop praten en analyseren in de speelzaal. En dat juist in de fase dat Michels en Koekkoek zeer geconcentreerd aan hun eindspel bezig waren. Michels werd duidelijk het meest afgeleid, want hij gaf pardoes een stuk en daarmee zijn voorsprong weg. Omdat het niet duidelijk gewonnen stond voor Koekkoek, besloten beiden maar tot remise.

5-5

Er waren trouwens veel remises deze avond. In de externe competitiewedstrijd werden vijf remises genoteerd, terwijl in de interne competitie ook nog eens vier partijen gelijk eindigden. Vincent Pandelaar hield klassementsleider Ashley Krishnasing bekwaam op remise en Rob Boss hield het tegen de winnaar van de tweede cyclus – Daan Lensink – ook keurig op een gelijkspel. De partij tussen Michiel van Schaik en Peter van de Veer eindigde ook in remise, maar die partij kende zoveel schaakgeweld en kerende kansen dat die spelers uitriepen dat het ook wel 5 – 5 had kunnen zijn.

Johan Vermulst begon sterk aan de nieuwe cyclus door Henk Meeuwissen te verslaan. Ook Hans van Briemen kon tevreden terugzien op zijn winstpartij tegen Ger Oldekamp, die de laatste tijd juist aardig in vorm was. Kasper Wiegers wist Gino de Mon al snel op de pijnbank te leggen. Vader Jeroen de Mon kon ook niet voor een familiesuccesje zorgen, want tegen Wim van Teutem kwam hij net iets tekort. Reinier Schaap en George van Tent zetten hun goede prestaties van de vorige cyclus voort door te winnen van respectievelijk Peter Vegter en Wilette van Helden. Mevrouw Ensink boekte ook weer een overwinning door Lidy Zandbelt te slim af te zijn.

Uitslagen van de 1ste ronde
Uitslagen

Pandelaar – Krishnasing		remise
Van Schaik – Van de Veer	remise
Boss – Lensink			remise
Van Brummelen – Van Klingeren	0-1
T. Michels – Koekkoek		remise
Meeuwissen – Vermulst		0-1
Van Briemen – Oldekamp		1-0
Wiegers – G. de Mon		1-0
J. de Mon – Van Teutem		0-1
Schaap – Vegter			1-0
Van Tent – Van Helden		1-0
Ensink – Zandbelt		1-0

Tussenstand na de 1ste ronde
Stand

Van Klingeren, Vermulst, Van Briemen, Wiegers, Van Teutem, Schaap, Van Tent
en Ensink voeren de prille ranglijst van deze cyclus aan met elk 11 punten.

Vrijdag 23 maart wordt de 2e ronde van de 3e cyclus gespeeld in Het Brandpunt te Baarn. Aanvang: 19.45 uur. Baarn 2 speelt dan een externe uitwedstrijd tegen Laren 1.—Ton Koekkoek